May 4, 2014

Menu Baby 7 bulan: Bila Raifa mula makan ibu excited

Assalam..hai..ahalloo

Harini nak share kat korang la resepi bubur Raifa. Even dah ade pengalaman abg Rizq dulu, ibu tetap study balik bab-bab makan ni..lupa la..lagipun abang Rizq dulu banyak sangat experiment bab-bab makan tu yang ibu konpius.

Aha! Citer lahir takde tup..tup bab makan dah. Actually nak share experience menyusukan Raifa pun masih tersimpan rapi kat draft tu..haha..ibu sibuk post pasal Shaklee je. Yelah info baik kena la kongsikan kan.

Ok..ok dah cukup lah bebel tu ibu meh la kita share resepi yer. 7  bulan baby dah ready tuk makanan yang kasar sikit tapi Raifa still kena lenyek halus..kasar-kasar kang die luakkan balik.. Teapt 7 bulan ibu kenalkan protein pada Raifa iaitu Ikan. Untuk pertama kali ibu kenalkan ikan tenggiri kenapa tak ikan Salmon? sebab nak bagi tekak melayu makan.. haha..

Ini resepinye yer

BUBUR IKAN TENGGIRI PELBAGAI RASA

3 scoop Beras perang ( disangan dan blend)
2 kiub isi ikan tenggiri (anggaran besar ibu jari)
1 kiub 2 oz Puree Lobak + Sawi + Kentang
1 Kiub 2oz Puree Labu
3oz Stok Sayur.

 Cara Masak:

Masak beras perang dengan stok sayuran gunakan la periuk nasi letrik ka.. dapur arang ka ikut suka korang. Saya gunakan slow cooker dalam 5 min beras kembang masukkan semua bahan-bahan lain. 5 min dengan gunakan mode Slow Cookin nampak bubur cam kering gitu boleh tggu sejuk sikit tehen lenyek. Lenyek la guna apapun kalau rasa payah sangat lenyek tu boleh blend je.

Walla siap dah. Sayur tu boleh Boh la ikut kesukaan korang..Saya suka gabungan ni sebab dah lepas rules 4 days dan rasa lemak-lemak..manis labu..sayur pelengkap lobak dan sawi dan rasa mengancam ikan..

ps: Macamana nak buat stok sayur tu? Aha! potong kiub lobak + kentang + Sawi + saderi  isi air penuh periuk pastu renehkan . Air sampai setengah periuk tu tutup api sejukkan dan frozenkan. Rasa bau saderi tu buat lagi ummphh. dan bagi rasa masin.


Selamat mencuba. Kalau nak mencuba Vitamin Shaklee boleh hubungi saya juga ya..hehe..sambil layan anak sambil layan order.

Apr 22, 2014

Pentingnya mengambil Kalsium bersama Magnesium

Pengambilan suplemen kalsium tanpa magnesium dikatakan akan menyebabkan kalsium terkumpul di bahagian tertentu tubuh, bukan dalam tulang.

Ia juga meningkatkan risiko batu karang, artritis, penyakit jantung koronari dan strok! Penghidap penyakit jantung dan diabetes jenis dua yang mengambilnya pula dipercayai akan menyebabkan keadaan mereka tidak berubah atau semakin parah.

Pada 14 April 2011, British Medical Journal telah melaporkan sebuah analisa berskala besar berdasarkan keputusan lima kajian klinikal yang dijalankan di Amerika Syarikat, United Kingdom dan New Zealand.

Kesimpulan analisa yang melibatkan lebih dari 8,000 orang itu menunjukkan suplemen kalsium meningkatkan risiko beberapa jenis masalah kardiovaskular terutama serangan jantung.

Dr Carolyn Dean, MD, ND, pakar magnesium dan juga pengarah perubatan di Nutritional Magnesium Association (http://www.nutritionalmagnesium.org) berkata, kira-kira 30 hingga 40 tahun dahulu, doktor mula mempreskripsikan kalsium secara rutin kepada ramai golongan lelaki dan kebanyakan wanita berusia melebihi 40 bagi mengurangkan kesan osteoporosis berpunca dari proses penuaan.

Ilmu perubatan konvensional memberitahu, punca pereputan tulang ialah kekurangan kalsium. Namun sebuah kajian berjudul ‘Calcium, vitamin D, milk consumption, and hip fractures: a prospective study among postmenopausal women.’ yang diterbitkan dalam
American Journal of Clininal Nutrition (2003) menunjukkan sebaliknya.

“Selepas 40 tahun didapati pengambilan kalsium semata-mata tidak memberhentikan pereputan tulang atau memperlahankannya. Ia tidak berupaya mencegah osteoporosis.”

Amat penting

Sesungguhnya magnesium merupakan unsur amat penting untuk kesihatan tubuh. Setiap organ dalam tubuh manusia terutama jantung, otot dan buah pinggang memerlukan mineral magnesium.
Antara lain ia amat penting dalam menggiatkan aktiviti 300 jenis enzim dan memainkan peranan dalam penjanaan tenaga (pembinaan adenonosin triphosphate). Ia juga diperlukan bagi mengawal paras kalsium selain kuprum, zink, kalium, vitamin D dan pelbagai nutrien penting dalam tubuh.

Seperti dinyatakan di atas, mendekripsi suplemen kalsium semata-mata tanpa gandingan mineral magnesium mengundang padah. Kajian demi kajian menunjukkan kalsium dalam bentuk suplemen sepatutnya diambil dengan gandingan magnesium pada kadar 2:1.

GreenMedInfo.com melaporkan bahawa penyelidik telah mengesan 3,751 tapak pelabuhan magnesium pada pelbagai protein dalam tubuh manusia. Peranan magnesium kepada kesihatan manusia dan penyakit dikatakan kurang dihiraukan oleh pengamal perubatan moden dan pakar nutrisi konvensional. Kedua-dua golongan menumpukan preskripsi ubatan (sumber pendapatan) dan penggunaan bahan dipelajari di bangku universiti sahaja.

Ramai tidak tahu ia adalah mineral penting dalam pengawalan tekanan darah dalam arteri dan merehatkan otot. Paras magnesium dalam sel adalah lebih tinggi berbanding di luar sel ketika tekanan darah normal dan otot dalam keadaan rehat. Pada masa sama paras kalsium lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel.

Apabila kalsium masuk ke dalam sel dan magnesium keluar dari sel maka tekanan darah arteri berkurangan dan otot berada dalam keadaan rehat. Pada keadaan ini paras magnesium di luar sel adalah lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel. Paras kalsium di dalam sel pula lebih tinggi di dalam sel berbanding di luar sel.

Ubatan penghalang beta (beta-blocker) dan penghalang laluan kalsium (calcium channel blocker) biasa di preskripsi oleh doktor kepada mereka yang menghidap penyakit jantung dan tekanan darah tinggi.
Penghalang beta bertindak menghalang tubuh dari didominasi oleh Sistem Saraf Simpatetik. Ini menyebabkan Sistem Saraf Para Simpatetik mendominasi tubuh dan seterusnya menyebabkan sel otot dan sel arteri mengembang. Keadaan ini menyebabkan otot berehat dan tekanan darah berkurangan.

Ubatan penghalang laluan kalsium pula menghalang kemasukan kalsium ke dalam sel arteri dan otot. Ini menyebabkan otot berehat dan tekanan darah berkurangan. Ramai tidak mengetahui pengambilan suplemen magnesium (dalam bentuk sebatian tertentu) berupaya membantu otot jantung berehat dan mengembangkan arteri (mengurangkan tekanan darah).
Ramai juga tidak tahu magnesium berupaya mengawal paras gula darah pada mereka yang mengalami diabetes jenis 2 (type 2 diabetes). Kalsium sendiri ialah bahan digunakan oleh sel beta pankreas untuk merembes insulin.

Sesungguhnya paras kalsium yang tinggi menyemarakkan keadaan hiperinsulinemia. Hiperinsulinemia ialah keadaan di mana paras hormon insulin dalam darah tinggi, iaitu keadaan biasa yang dialami penghidap diabetes jenis 2.

Ramai saintis percaya hiperinsulinemia berlaku berpunca daripada reseptor (tapak berlabuh) insulin yang terletak pada sel tidak berfungsi untuk membantu insulin berlabuh. Hakikat yang berlaku ialah paras gula sering kali tinggi seperti dialami penghidap diabetes menyebabkan paras magnesium dalam tubuh berkurangan.

Hiperinsulinemia dan hiperglisemia

Mengambil suplemen magnesium (dalam bentuk sebatian tertentu) dikatakan menyebabkan kalsium keluar dari sel beta pankreas. Apabila paras magnesium mendominasi sel beta pankreas maka hiperinuslinemia dan hiperglisemia (paras glukos tinggi) berupaya diredakan.

Pada masa sama, reseptor insulin pada membran sel akan berfungsi secara normal dan menerima semula hormon insulin untuk berlabuh.

Ketidakpekaan reseptor insulin berpunca daripada hiperinsulinemia menyebabkan pengangkut glukos dikenali sebagai GLUT4 tidak dibina pada paras sepatunya. Sebaliknya jika reseptor insulin berfungsi sempurna, maka GLUT4 dibina oleh sel pada paras sepatutnya dan akan berada pada membran sel. GLUT4 berfungsi dengan menyambut glukos untuk dibawa ke mitokondria (kilang penjanaan tenaga dalam sel).

Jika orang ramai tahu mengenai peranan dan kegunaan magnesium dalam tubuh, penulis percaya berita mengenai kejadian kesan sampingan negatif seperti penyakit buah pinggang, hepatitis, hati kecut dan serangan jantung berpunca dari pengambilan ubat-ubatan moden untuk merawat penyakit jantung koronari dan diabetes jenis 2 akan berkurangan.

Setakat ini projek pangkalan data GreenMedInfo.com menyenaraikan lebih dari seratus kebaikan magnesium. Ia termasuk kebaikan terapeutik untuk fibromyalgia, denyutan jantung tidak sekata, diabetes jenis 2 dan sindrom premenstruasi.

Terdapat pelbagai faktor yang mengurangkan paras magnesium dalam tubuh seperti antara lain makan berlebihan, tubuh bertoksin, makan ubat-ubatan moden secara berpanjangan, stres emosi kronik, mengambil makanan terproses, mengambil makanan tinggi gula, menghisap rokok, minum arak, mengalami diabetes dan penyakit kronik.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai peranan dan kegunaan magnesium bagi mengawal penyakit jantung koronari dan diabetes jenis 2 pembaca dinasihatkan membaca dua buku penulis yang masing-masing berjudul Serangan Jantung dan Diabetes Jenis 2.

sumber : Sinar Harian

Feb 13, 2014

VIVIX : Selesaikan komplikasi Diabetis.

Penyakit diabetes ( kencing manis ) adalah penyakit yang berpunca daripada kandungan gula yang tinggi dalam darah. Biasanya, paras gula dalam darah dikawal oleh pankreas yang menghasilkan hormon insulin. Penyakit diabetes ( kencing manis ) disebabkan kekurangan insulin ia menyukarkan proses untuk mengeluarkan gula dalam darah dan turut menjejaskan sel dalaman untuk membekalkan tenaga.(sumber)

Mak ada diabetis lama dah tapi tak sampai tahap cucuk insulin hanye makan ubat je 2 kali sehari. Mak memang jaga diet harian die. Malam kebiasaan nya mak tak makan nasi untuk mengurangkan pengambiilan gula di waktu malam. Nasi tu kan kanji mengahsilkan gula untuk tenaga gak.

Sebelum ni tak ada lah mak mengalami luka teruk . kalau luka pun cepat je baik. Tapi luka kali ni agak teruk padahal puncanya kena cakar ayam je. Mak tak adalah pergi jumpa doktor sebab luka sikit je. seminggu luka jadi makin teruk tak baik-baik. Lagi parah bila mak gi makan seafood. Kita lah yang bawa tu..Mane tau kan..


 Jumpa doktor., doktor dah membebel-bebel. Doktor ni memang kami sekeluarga tak suka sangat cam doktor tak belajar psikologi. bercakap ikut dan je. Die kata makcik ni nak kena potong tangan ke? Uish sentap dengar. Ko cakap ngan orang tua kot.Teruslah mak termenung..takutkan tangan kena potong. Memang tak mustahil untuk penghidap diabetis.

So balik dari klinik. mak makan antibiotik yang doktor bagi sebab luka tu dah kena jangkitan kuman. Tisu pun tak nak putih..berkumpul kat permukaan luka. tahu ni pun lepas pergi lagi sekali klinik tu untuk jumpa doktor yang kitorang selalu jumpa.

Macamana VIVIX membantu luka mak tu?


Mak memang dah amal VIVIX lama dah. Saya hadiahkan masa mak cakap nak vitamin untuk kulit die yang kusam. Since VIVIX ni serba boleh kita tak lah cadangkan Shaklee Collagen Powder sebab rasakn VIVIX ni baik tuk diabetis kan. so 2 in 1 (padahal sebab masa tu promo vivix, kita dpt free).



Selama amal VIVIX bacaan gula mak sentiasa ok. Kantoi mak tak makan VIVIX time die seronok layan seafood. Dah seminggu tak makan, lupa katanya. hehe..Jadi sebab dah takut dengan luka tu mak konsisten makan VIVIX tiap pagi..biasa ambil malam tapi malam dah makan antibiotik. tukar ambil waktu pagi lak.

Extra yang mak buat adalah SAPUKAN VIVIX tu pada luka pada sebelah malam. Ye lah malam tangan kita tak kena air. haha..jangan risau semut /lipas tak hurung tangan kita. Alhamdulillah nampak perbezaan luka semakin kering. Mak teruskan sampilah luka sembuh. Sekarang dah takde parut pon.

Selain tu mak juga JAGA MAKAN (takde makna yang gatal2), TAK SKIP UBAT DOKTOR, CUCI LUKA KERAP. gabung dengan VIVIX luka pun sembuh. Tak kena POTONG TANGAN.

 Tengoklah muka mak tu dah glowy mowy. Kate muda 25 tahun dari usia kan. ah! jangan gatal nak cakap tu kakak kita ye..

Klik DISINI untuk dapatkan sebotol VIVIX anda

berminat lebih lanjut tentang VIVIX
hubungi rini borhan 0126278520 sms/wapp

Feb 3, 2014

Semua ber SHAKLEE : Ada apa denganmu?

hi uollss

lama sungguh tak berblog. ada yang tertunggu-tunggu entry kita ke? haha perasan glamor blogger ke? Folower pun ciput je. Ha! semua sedia maklum kot saya adalah Indipendent Distributor Shaklee yang sah. Now sana sini ada Distributor Shaklee.. Kadang dalam satu organisasi setiap department ada distributor Shaklee. Haishh ape yang best sangat? Siapa nak beli kalau semua dah menjual? Ada ke orang nak beli?

Syiohhh soalan negatif tu..tentulah ada yang nak beli..tentulah ada permintaan biarpun ramai yang dah buat. tak caya kalau tak mane datang nya tiap bulan ada yang naik rank.. sale beratus ribu. Ok dah bukan nak bebel tu sebenarnya nak cite camne saya pun terjebak dengan Shaklee ni.

Saya pengguna tegar Shaklee since lahirkan anak sulung my baby Rizq tu. Masa tu sangat berjiwa kental nak fully breastfeed Rizq. Tapi rezeki setiap orang tu berbeza. Hari ketiga terpaksa gak bagi my baby Rizq tu FM sebab die dah melalak tanpa henti. Rizq memang kuat menangis kalau dah terjaga nak menyusu tengah malam die tak terus tidur tapi kena dodoi bagai. Jadi kita ni pun gigih google cara nak tambah susu.

Yer blog yang saya terjah dah tentu blog my nanny Shaklee cs Alin ..semua sntry sama baca sampai khatam. tips ..proses..power pumping semua belajar dari sini sampai lah terpengaruh dengan produk Shaklee ni. Then kawan opis bagi tester die tak perlukan pun sebab kilang die tiptop. kebetulan die pun ambil dari cs alin. Saya terus order full pack sebab berdasarkan keadaan badan yang letih dan susu yang bak air pili tapi time takde air setitik-setitik.

Bermulalah episod menjadi pengguna Shaklee.. Belum tegar lagi ade skip-skip. Nak dijadikan cerita kedekut postage nak cod. So cs alin passed pada makku skang ni Cs Puteri. hantar sampai ke opis ok. Siap minta diskaun ( mak kate die terpaksa bagi..halal ye mak). Mak ku hebat die jaga customer die bebetul. Die add dalm facebook so kita selalu tengok upadate die kan. Ok time ni dah jadi tegar. Susu still same takde lah jadi memancut2 tapi badan rasa lebih fresh dan takde la asyik mengantuk sebab rutin mengepam. kalau tak pam tak dapat la Rizq merasa susu ibu nanti,

Ok hari-hari Cs Puteri mengupdate stautsnya di facebook. Memacam info produk die share.Sampailah satu hari Promo Shaklee Collagen Powder. huishh yang ni memang ak leh tahan godaannya. Nak cantik beb mane pompuan tak suka cantik kan. Pm cs puteri kot dapat haraga special lagi kan. die soh cari kengkawan 6 orang tuk dapat harga promo. uishh tak dapat sampi kehujung promo. die BAKAR tuu.. soh join ahli so nanto dapat la rasa produk-produk PREMIUM Shaklee tanpa usik duit gaji kita.

Yes! Guna Shaklee untuk dapat Shaklee dengan percuma. Bulan depannya decide tuk signup. teruslah bermula perjalana biz dengan Shaklee. Cs Puteri tanya nak berapa side income? Saya cakap RM1K sebulan tuk shopping cukup. Die tanya dalam masa berapa lama nak 6 bulan? saya dengan konpiden dan tak jawab yer..

Alhamdulillah sekarang saya dah dapat apa yang saya inginkan tu.Memang tak mustahil jika kita berusaha,. apa yang penting Cs Puteri tak berikan saya ikan tapi die berikan saya joran dan ajar cara nak memancing. Now saya dah upgrade joran menjadi jala. menjadi nakhoda kapal dan mengajar tips pada anak -anak buah saya sebagaimana yang Cs Puteri pernah ajar.

Owh itulah manisnya Shakle..Jangan tanya lagi ada apa denganmu. Ada macam-macam.. aha! Shaklee Collagen Powder tu dah 2 kotak saya cuba dan tak uisk duit gaji. Syiok berganda. Dulu selalu je lalu Branch Shaklee Wangsa Maju tu sebab pergi klinik wangasa jumap doc famous DR. Nadir Khan. kosong je Branch WM tapi cuba gi sekarang penuh sesaje.

OWH SHAKLEE ADA APA DENGAN MU???

Jom sertai R&G tuk tau ada apa dengamu





Oct 14, 2013

Ibadah Wukuf : Doa mustajab

9 Zulhijjah merupakan hari jemaah melakukan ibadah wukuf di Arafah. Allah maha adil pada kita yang belum berkesempatan melakukan Haji pada masa ni lah segala doa mustajab dimana sahaja seluruh muka bumi..

meh kita share info berikut:

Terbaru drp Prof Dato' Dr Ustaz Hassan Basri, Ikram Hulu Selangor @ Pensyarah UPSI, berkaitan doa pada waktu yang sama dengan ibadah wukuf di Arafah.
Assalam. Kaedah berdoa adalah mengikut waktu setempat.... bukannya mengikut waktu tempat lain.

Maksudnya walaupun Zohor di Arafah jam 5.07 petang waktu di Malaysia, ia tidak bermakna itu waktu mustajab doa.

Itu dah masuk kategori bidaah dalam berdoa.  Moga ia tidak terkeliru.
Hari Wuquf dan doa mustajab bermula waktu Zohor hanya terpakai di Arafah, khusus untuk para Hujjaj.

Adapun mereka yang di luar sana termasuk kita di Malaysia, doa mustajab sepanjang waktu... khusus lagi apabila kita berpuasa pada hari ini.

Inilah compensation yang Allah bagi pada kita yang tak pergi Haji. Mereka yang buat Haji tidak disunatkn berpuasa pada hari Wukuf kerana mereka memperlukan banyak tenaga untuk Wukuf.

Berdoalah saban waktu pada hari ini... Semoga Allah menerima amalan kita.

Agama ini sunnah muttabaah wa laisa sunnah mubtadaah...itu kaedahnya..
Agama ini sunnah yang diikuti dan bukan sunnah yg direka2.

Aug 28, 2013

FREE Cradle by Cradle Dariez bersama Pinky Momma.com

Hola! Babacak Cikebung..cikebung..

Lama betul dok menyepi..BZ la sangat kan.Ahaks ape kes tetiba join contest Cradle-cradle bagai ni kan.. Berblog walking bak cik kiah jual jamu rumah kerumah..mujur tak kena rembat ngan tuan rumah tetiba jumpa entry pasal contest Pinky Momma ni. Ibu xcited ok tgk cradle comel-comel untuk akikah..fefeeling pwincess gitu. Nak tengok? Nanti kita tepek gambo kat sini korang tengok puas-puas ( kita da meleh air liur tengok)

Amende Cradle ni? Ala buaian berendoi la.. Kalau dulu-dulu orang pakai buaian wat sendiri gantung kat pintu guna kain batik gitu..Pastu hias2 la dengan bunga. Skang dah moden macam-macam bentuk ade..cam keta kuda Cinderella pun ade..Siap mini pelamin gitu.


Ini lah rupa buaian berendoi tradisional tu. Zaman kita guna ni je lah.

OK DAH!

Korang nak sertai contest ni? Syarat die mudah je:

1-Merupakan follower blog Pinky Momma.com dan Like Page Pinky Momma  DONE
 
2.Add page Cradle Dariez
DONE (tapi tak accept lagi..uhukss)

3.Buat satu entry yang bertajuk : Free Cradle by Cradle Dariez bersama Pinky Momma.com
DONE (kan korg tengah baca ni)
 
4.Nyatakan kenapa anda perlu ditaja dengan ayat sekreatif mungkin!!!
DONE (kretif tak kita) 

5-Tarikh tutup- 31/08/2013
DONE (nasib sempat sebab terbaca pun last week)
 
 
KENAPA KITA PERLU DITAJA?
Sebab ni impian dari 1st Baby tapi tup..tup..baby BOY la plak..pastu majlis lak kelam kabut nak cepat so tak sempat nak tempah cradle gini. Budget lak ciput sebab yang penting kena sediakan 2 ekor kambing for akikah kan.
 
So...
 
2nd baby ni.Untuk 2nd baby dah scan. Jeng..jeng..baby GIRL!! So sangt teruja nak tunaikan impian yang tak kesampaian tu. Lepas scan dah mencari-cari Cradle yang cute2. Geram ok.
 
So..
 
 Alangkah beruntungnya jika kita terpilih dapat Giveaway cradle ni. Dapat bayangkan baby GIRL cute2 ala pwincess dok dalam cradle by Cradle Dariez. Weyh! dah tengok memang menepati angan-angan ibu ok. memang Fefeeling PWINCESS..Nah cuba korang tengok.
 
Yang putih tu..fokus yang putih tu korg!!

Closeup sket set putih ni.
 
TQ Pinky Momma adakan Giveaway yang osemmm ni. Harap-harap ada lah rezeki baby. Aha! Doakan saya selamat melahirkan yer. Amin.

Kisah Hari Raya Rizq : Jangkitan kulit.

HI

Uish da tinggal kurang 10 hari Syawal baru nak cerita pasal hari raya ke? Actually, baru ada masa la..jangan lah marah ok..anggap je macam raya masih meriah ok. Tapi bukan nak cerita hari raya sangat pun. Al-kisahnya nak bercverita yang Mybaby Rizq tu terkena jangkitaa kulit sehari sebelum raya aritu.

Ok! Sehari sebelum raya kami ke balik rumah mak Seremban sebab akan berya di Ijok. Mase ni bintik tu muncul kat dahi  Dagu..Kecik je..tapi lelama dalam satu hari die jadi cam luka bergesel tu. Pedih je makin besar dan mula timbul kat pipi kanan dan kiri.

Pepagi raya lagi jadi besar2 kat muka lak tu..Tapi bila tanya sakit tak Rizq jawab tak ( ke die ikut je ape word hujung ayat). Bila orang tanya kenapa muak die mesti buat muka pelik sambil raba-raba muka die.So maknanya die tak rasa pedih or gatal kan. Kesian ok sebab makin besar dan memang nampak pedih.

Masa Family Photoshoot. Tengok muka Rizq tu kesian kan..Kenangan betul

Semua dok bising suruh bawa gi klinik. So hari raya klinik pakar yang selalu kita bawa rizq tutup sampai hari Isnin lak tu..So sebab semua dah marah sebab takut merebak lagi teruk. Kitorang bawa Rizq gi klinik biasa. Doktor bagi Antibiotik & krim sapu. Kitorang bagi Rizq makan Antibiotik tu 3 kali je.Bila dah kering kita just bagi Rizq NUTRIFERON & HERBAL BLEND Shaklee. (dah mak SID opkos kena cuba). Kita bagi Rizq produk Shaklee bukan sebab taksub ok. Tapi sebab kita tak yakin dengan ubat klinik tu. 1. Takda nama antibiotik yang di bagi tu ( masih guna botol ubat putih cam dulu-dulu). 2. Bila keluar tgk kelulusan doktor tu just sijil2 je tu pun on Drug. 3. Rupa doktor tu memang tak meyakin kan.

Alhamdulillah.  NUTRIFERON & HERBAL BLEND Shaklee berkesan. Luka tu mengering dan yang best terkopek sendiri.Luruh camtu lah. so takde la luka. Rizq pun tak sempat nak kopek-kopek luka tu sebab die tanggal time Rizq tidur. Yang paling suka tu Luka yang paling teruk kat Dagu (cam dah berlubang) kering and terkopek dengan mudah.Parut pun tak nampak sangat (tak berlubang pon)


NUTRIFERON tu meningkatkan Imun badan Rizq so bakteria tu tak dapat nak meneruskan kegiatan nye memamah kulit Rizq

HERBAL BLEND Memang baik untuk kulit. Ramuan pun asli so selamat untuk kanak-kanak. Kalau anak allergik dengan gigitan nyamuk pun boleh guna ni. Anne pun guna ni masa RR ken serang cikenpox ( thanks Anne ade mention dalam entry U tu..)

ITULAH kisah Hari Raya RIZQ. uhukss..kenangan betul kan siap ade pic kat studio dengan muka gitu. hehe...Kalau sesapa nak cuba produk Shaklee boleh lah hubungi kita ok. Jangan malu segan.


FB : rinie borhan (SID: 919511)
012-6278520 whatsapp/sms
email:izariniborhan@gmail.com

Jun 28, 2013

GIVEAWAY : KEEP CALM AND LIKE IT ON FACEBOOK

LIKE, SHARE & MENANG

Jom satu lagi cara nak sertai "BIRTHDAY MONTH GIVEAWAY" saya.

LIKE page Lil Rizq's Cubes dan share kepada semua rakan-rakan anda. LIKE ke 29, 290, akan mendapat hadiah istimewa.

Mudah kan?


♥♥ [STICKY POST] : Scroll Down untuk entry terbaru. ♥♥

Jun 18, 2013

Dr. Zubaidi Haji Ahmad Menulis: Isu Vaksin

Hi pembaca ku ahakss ye la tu ade lah sangat pembaca tegar blog ko ni rini oii... Apesal entry Dr. Zubaidi lak ni. Ye la sejak menjadi Independent Distributor Shaklee (SID :919511) suka gak la mengGOOGLE info-info kesihatan. dan blog yang sering menjadi rujukan akau ialah Blog Dr. Zubaidi. Sebab kebanyakan info dalam tu berkaitan kesihatan anak dan perempuan.So memang maklumat kat situ menepati setiap persoalan dalam kepala dan minda aku ni.


Yang terbaru isu Vaksin Imunisasi?

Apakah imunisasi
 
Imunisasi atau pelalian ialah pemberian vaksin kepada seseorang untuk melindunginya daripada beberapa penyakit tertentu. Antibodi daripada ibu akan memberi perlindungan sementara selama lebih kurang enam bulan sahaja, maka bayi perlu diberi imunisasi supaya terlindung daripada penyakit.
Imunisasi yang diberi kepada kanak-kanak serta bayi merupakan cara yang paling berkesan dan kos efektif untuk melindungi mereka dari penyakit tuberculosis (TB), difteria, pertussis (batuk kokol), tetanus (kancing gigi), poliomyelitis, campak, rubella dan hepatitis B. (sumber MPA)


Dalam entry terbaru Dr. Zubaidi ada banyak soal jawab berkaitan Vaksin/Imunisasi ni. So bolehlah ibu-ibu seklaian membuat rujukan. Pada yang memilih untuk tidak mengambil vaksin dan beralih pada rawatan alternatif tu perlu lah fikirkan semula kerana pasti ada sebab kerajaan mewajibkan beberapa jenis imunisasi. Jika kita dengar kesan negatif selepas mengambil suntikan, itu adalah sebahagian sahaj. Jadi nasihat saya sebleum anak di beri suntikan tanya no siri dan tarik lupt vaksin tersebut. Itu hak kita.

                    
Jadual Imunisasi yang di sarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia

 Sebagai ibubapa kita mesti nak yang terbaik untuk anak kita kan. Boleh juga bagi anak-anak makanan tambahan yang sesuai. Macam aku bagi kat Rizq sebab dia duduk kat taska dan sangat sensitif dengan cuaca. Pilihan aku dah tentu Mealshake + Omega Guard Shaklee + Nutriferon untuk kuatkan daya tahan/ Imun Rizq. Alhamdulillah dengan mengikuti semua jadual imunisasi yang ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia dan makanan tambahan yang sesuai Rizq semakin sihat dan ceria. Bila kita yakin pasti Positif hasilnya. 


Jika inginkan khidmat nasihat tentang makanan tambahan untuk kanak-kanak dari Shaklee jangan segan-segan hubungi kita ok. atau boleh je tinggalkan komen kat ebtry ni. Sertakan email yer biar kita boleh hubungi semula.

Happy Birthday To Me!! : Mode Syiok Sendiri

18 Jun 2013.

Wah birthday yang ke-29 . yeah sangat berterus terang dengan umurku kan. Ahaks tahun akhir 20 an. pasni 30 an plak . huish cepat betul masa berlalu. Macam-macam dah dilalui sepanjang 29 tahun ni pahit masin masin kelat..sume la..

Then, pagi ni dok tenung je Blog ni rase nak tulis sesuatu tapi blurr...warghhhh.. puase2 ni blurr plak. yer.. aku ngah gigih ganti puasa dengan syaaban yang berbaki berapa hari ni. hope sempat la ganti dan di beri kesihatan yang baik.. tu lah awal-awal dulu takmo ganti kan. Alasan je menyusukan anak. Skang ni nak bagi alasan ape lak? Preggy?

Eh dah2 bebel sahur ngan Mighty 3 Gems kan mesti larat nye la. In shaa Allah. Ok actually nak cite psal pixajoy Photo Book yang aku buat dulu. Nasib la buat ngan pixajoy ni ade version E-Flip Photo Book. So bile rase rindu time berduaan ngan suami boleh la klik dan tatap sengih2 sorang-sorang.

Memang best la ade elektroni version ni.Al- maklumlah dah ade anak ni makin kurang gambar berdua. HP cecanggih pun penuh gambar anak je.Jom layan ngan kita gambo zaman cintan cintu nak? nak ke tak nak tgk gak la..


Dulu buat ni sempena birthday lakiku (entry ini) . Lakiku yang hati kering tu just tgk sakli je.tanpa kata lak tu. terus simpan. huishh kalau kita bagi ps3 mesti terima kasih panjang berjela kan. Ok. sesape nk tempah tu boleh la klik link kat blog kita. hasilnye memang cantik berbaloi-baloi. Kita nak buat untuk majlis akikah rizq pun tak buat-buat da 2 kali grab promo groupon sampi expired tak buat gak.

p/s: Sesapa nak tau pasal Set Mighty 3 Gems tu boleh email (izariniborhan@gmail.com) atau sms/w.app 0126278520 ok.  Sangat sesuai tuk bersahur di bulan puasa.










Jun 4, 2013

WW : Birthday Giveaway!!

Selamat pagi ceria semua!! WW tapi nak tulis gak sikit..

Aha! Bulan JUN..bulan semanis gula-gula. Bulan kelahiran saya. So,sempena bulan kelahiran ni. saya ada HADIAH untuk anda semua. Untuk tahu terma dan syarat boleh hubungi saja. Mudah je syaratnya.

Aha! 3 Pemenang Bertuah akan dipilih secara cabutan. Adil dan saksama. Jom meriahkan Bulan kelahiran saya.

p/s: Like page Lil Rizq's Cubes ya!


hubungi saya: rini borhan (919511) 0126278520 sms/w.app

May 6, 2013

Macam-macam isu KOLAGEN : Shaklee Collagen Powder

Kebelakangan ni kita sering baca pasal kolagen kan. Macam-macam produk wujud. dan paling dikaitkan dengan kecantikan tapi apa sebenarnya kolagen?


Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam badan.. Ia  menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.. 
Kolagen disusun tiga rantai polipetida (monomer protein) yang terpilih membentuk rangkaian triple helix (pilihan ganda tiga). Segmen kecil dari tiap rantai mempunyai panjang asid amino sebanyak 1.000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini.

Kolagen terdapat pada,kornea, kanta mata. kulit, salurdarah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi,  dan gigi,hati,tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti  buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.

KESAN KEKURANGAN KOLAGEN DALAM BADAN


Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.Kesan penurangannya mula dirasai lebihkurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.

Oleh itu kolagen diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit seperti osteoarthritis(sakit sendi), osteoporosis, arteriosclerosis selain untuk kegunaan kosmetik dan pelembab kulit.



SHAKLEE COLLAGEN POWDER 
Ianya merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4000mg proprieari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak dari sisik ikan merah.

7 Bahan Utamanya :
  • Ekstrak biji benih Camellia, 
  • Japonica, 
  • ekstrak Pfaffia, 
  • kolagen ikan, (Kolagen ikan dihidrolisis adalah yang terulung)
  • ekstrak kerang-kerangan, 
  • lactobacillus acidophilus, vitamin C dan Vitamin B
Keistimewaannya :
  • Kolagen bermolekul yang sangat ringan, kira-kira 1000 Dalton (Berat molikul rendah daripada 1000 adalah  lebih mudah dicerna dan cepat diserap ke dalam usus berbanding dengan kolagen kompleks dari kambing,lembu atau babi seberat 400 000.)
  • Mudah diserap oleh badan 
  • Membantu peningkatan sistesi kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan
  • Gabungan 7 bahan utama utk menigkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.
Kesan dan Faedah mengambil Kolagen
  • anti penuaan - mengurangkan liang pori-pori, kedutan dan garis-garis halus yg kelihatan
  • menghidratkan - melembapkan kulit bagii mengurangkan rasa kering dan terkupas pada muka
  • mengembalikan keanjalan kulit - meningkatkan ketegangan kulit, keanjalan dan kelembutan
  • melicinkan - meningkatkan kelembutan dan kelicinan kulit
  • menyubur - menggalakkan kuku yang kuat, rambut yng tebal dan bersinar
  • mencerah - mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit
  • mengegang - membantu menegang dan menganjalkan payudara.
  • faedah tambahan kolagen - menyokong kesihatan sesendi dan menguatkan tulang. Bantu mengekalkan otot didalam mata supaya lembut. 
TERBUKTI BERKESAN!

Shaklee RSS Collagen terbukti dapat memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan. Selepas menggunakannya selama 8 minggu keputusan menunjukkan kulit lebih baik secara menyeluruh.




Untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda juga akan diberi tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya.


Sms/call:012-6278520
Email:izariniborhan@gmail.com

Mar 22, 2013

Set Breastfeeding Shaklee : Milk Booster

Aha! betul ke ni?? Cam best je dengar kan.Sebenarnya Set Breastfeeding Shaklee ni hanya melengkapkan salah satu perkara asas dalam penyusuan, ia bukan magic potion- tak buat apa-apa, tak pam, kurang minum air tapi susu terus memancut. Tidak sama sekali ok! Ia tidak melawan fitrah alam. Tapi ia membantu ibu menyusukan anak dengan lebih selesa dan merangsang penghasilan susu yang lebih berkualiti.


Set Breastfeeding Shaklee mengandungi beberapa supplement asas untuk breastfeeding. Boleh ambil semua untuk kesan yang mabeles gitu.

#1 : ESP
ESP ni membuatkan kita rasa tak letih, sentiasa bertenaga sepanjang hari,dan salah satu MILK BOOSTER sebab ia nya melengkapkan salah satu komponen utama susu ibu, iaitu protein

#2: Vitalea: 
Tahukah anda, bila susu kita drop, maksudnya badan kita sedang kekurangan nutrisi? Apa kaitannya? Contoh ye, bila kita kurang makan dalam sehari, kita puasa lah kata kan. Adakah kita akan lembik, atau bertenaga sepanjang hari? Ni bila kita disekat untuk makan. Sah- sah lah kita akan lembik sepanjang hari kan?

Macam tu jugak lah badan kita. Bila badan kurang nutrisi, organ- organ dan sistem- sistem dalam tubuh yang bekerja untuk menghasilkan susu ibu menjadi lembik, dan production pun menurun. Sebab tu dikenalkan Vitalea.

Vitalea ni nama lain bagi multivitamin. Ia mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. Jadi kalau mak- mak yang selalu makan luar, kita pun tak sure cukup tak nutrisi seharian kita sebab ye lah, makanan pun bergoreng, minyak org kedai dah guna reuse berapa kali, semua nutrisi hilang semasa penyediaan makanan, maka mak- mak ni dicadangkan sangat untuk ambil Vitalea.

Lagi satu, Vitalea ni memang power sebagai ENERGY BOOSTER. Fuhhh!! Betul power. Tapi kena ambil 2 bijik lah sehari. Sebijik je tak jalan. Ikut cadangan kat botol vitamin tu

#3: B Complex

Tahukah anda, orang perempuan ni nak tak nak memang kerap bermain dengan emosi. Kalau period lah senang nampak, nampak beremosi sungguh. Sikit- sikit nak marah, ada je yang tak kena. Dan bila emosi ni tak terkawal, production susu lah yang akan terjejas. Kalau si ibu sering stress dengan urusan pejabat, urusan pembantu rumah atau pengasuh, atau apa- apa urusan lah- keyword nya STRESS-- maka susu pun susah nak flow dengan lancar. Dan ini lah salah satu punca kenapa susu mula down.

Kat sini lah pengambilan B Complex memainkan peranan. Ye lah, nak de-stress kat tepi tasik sah- sah takda masa. B Complex merangsang penghasilan serotonin kat otak. Hormon serotonin ni nama lain dia adalah hormon happy. Jadi bila ada banyak hormon happy, ibu happy, milk production pun bertambah lancar

#4: Vitamin C

Tahukah anda, masa kita duk menyusukan anak, boleh jadi kelenjar susu kita tercedera. Lebih -lebih lagi dengan gabungan keadaan yang kita stress. Bila kelenjar susu luka, tu pasal milk production boleh jadi low. Jadi vitamin C kat sini berperanan sebagai melindungi kecederaan kelenjar susu. Dalam vitamin C ada sedikit unsur collagen. Collagen dalam vitamin C ni lah yang akan tolong seal kan luka jika luka terjadi

#5: Alfalfa

Alfalfa ni memang tak yah sebut, semua ibu pun tahu Alfalfa ni salah satu milk booster. Biasa yang femes milk booster herba ni samada fenugreek, atau alfalfa. Lagi yang best tentang alfalfa yang saya suka sangat! -Alfalfa ni semacam pengganti kacip fatimah ;) Kenapa? Ia menghilangkan keputihan, dan mengetatkan bahagian faraj, jadi ala- ala anak dara gitew ;) Hubby sendiri cakap kalah masa mula- mula kahwin. Haha. Jadi ibuk- ibuk yang perasan hubungan dengan suami bertambah dingin, saya cadangkan cuba ambil ESP, Vitalea dan Alfalfa. Gabungan ENERGY BOOSTER dan vitamin wanita ^_<

Kalau untuk ibu dalam pantang, kita suggest Alfalfa sebagai pelawas- dose dia berbeza sikit kalau taknak melawas. Kalau untuk ibu preggy, kita suggest amalkan alfalfa di akhir kehamilan untuk elak anak jaundis dan memastikan tak tumpah darah semasa bersalin nanti.

#6: Ostematrix

Ostematrix ni adalah nama lain bagi kalsium. Dan sapa tak tahu? Kalsium adalah komponen utama dalam susu ibu. Kalau sebut susu je, mesti kita boleh relate dengan kalsium kan? Kalau takda unsur kalsium, tak jadi lah dia susu. Ostematrix ni salah milk booster.

Lebih -lebih lagi bila susu mula merudum semasa period. Kat sini lah Ostematrix memainkan peranan penting.  Sebab apa? Tubuh kita kehilangan banyak darah. Kalsium akan membantu replenish darah yang hilang sebab memang salah satu fungsi kalsium adalah membantu penghasilan darah. Kalau ibu hamil, kita akan tekankan pengambilan kalsium, salah satu nya untuk elak risiko tumpah darah semasa bersalin, ia membantu blood clot dengan baik

Ostematrix juga membantu mengatasi rasa lenguh- lenguh badan ibu menyusu, sebab ia mengandungi kalsium yang padatkan tulang dengan kalsium. Ye lah, bila menyusukan anak, tubuh kita akan hasilkan susu menggunakan kalsium dalam badan. Bila jarang minum susu atau makan sayur segar, tubuh kekurangan kalsium, dan tubuh kita akan ambil kalsium dari tulang, gigi, etc. Sebab tu kalau perasan ibu menyusu ni cepat letih, cepat sengal- sengal badan. Kat sini lah Ostematrix membantu.

#7: Omega Guard

Omega Guard ni adalah minyak ikan yang dihasilkan oleh Shaklee. Untuk baby baru lahir, kita tak bagi apa- apa makanan kecuali susu ibu. Hatta air kosong sekalipun. Walaupun minyak ikan shaklee ni sangat bagus untuk imunisasi bayi dan perkembangan otak si manja, kita takkan cadangkan untuk bagi direct kepada baby. Tapi secara alterntif, ibu menyusu boleh ambil Omega Guard ni dan salurkan khasiat kepada bayi.

Omega Guard ni sangat bagus untuk imunisasi anak, dan mengurangkan radang eczema jika bayi anda ada masalah eczema. Ada orang tanya, apa beza Vitamin C dan Omega Guard untuk imunisasi bayi? Saya boleh bagi analogi- Omega Guard ni lebih cepat merawat berbanding Vitamin C. Omega Guard ni ibarat kapal terbang, Vitamin C ibarat berbasikal ;)

sumber: Diaryofmuhammad.

hubungi saya untuk konsultasi dan tips-tips penyusuan secara percuma.

FB : Rinie borhan (SID: 919511)
012-6278520 whatsapp/sms
email:izariniborhan@gmail.com

Mar 21, 2013

Vitamin E : Untuk lelaki dan wanita.

Keistimewaan Vitamin E Shaklee

  • Dihasilkan dari SUMBER ASLI, minyak soya organik dan biji gandum yang KAYA dengan Vitamin E (d-alpha-tocopherol)
  • Ianya Vitamin E yang LENGKAP kerana mengandungi 8 jenis vitamin E (alpha, beta, gama, delta)
  • Mengandungi 65 mcg selenium semulajadi, yang membantu badan menyerap vitamin E secara optima selain memelihara membran sel, sel darah dan tisu-tisu otot. Selenium juga penyahtoksik semulajadi logam berat seperti raksa, kadmium dan mengukuhkan anti-oksidan dan melindungi retina
  • Grape seed ektrak mengandungi antioksidan yang sangat tinggi, daripada polyphenol resveratrol menandingi antioksidan Vitamin C sebanyak 50 kali ganda dan juga vitamin E sendiri sebanyak 20 kali ganda. Hebat kan?

Manfaat Vitamin E


  • Antipenuaan
  • Memperbaiki parut
  • Melindungi jantung
  • Memperbaiki arthritis
  • Antioksidan yang kuat
  • Menghalang keguguran
  • Kelestarian seksual dan tenaga
  • Meningkatkan reproduktif dan kesuburan
Aha! Vitamin E Shaklee ni saya panggil VITAMIN CINTA tau..kalau nak tau kenapa? dan maklumat lebih mendalam jangan segan-segan tinggal komen ok. atau boleh email di izariniborhan@gmail.com

Mar 12, 2013

ESP Shaklee : APAKAH GMO?

ESP adalah NON GMO soy protein. Apakah NON-GMO??

NON-GMO (non genetically Modified Organism)
===============================
Maknanya soya ini adalah semulajadi, tidak diubahsuai secara genetik. Kebiasaannya ada soya yang diubah suai secara genetik untuk memberikannya daya ketahanan yang tinggi semasa ditanam. Supaya ianya tidak mudah diserang perosak, supaya tahan lebih lama dan ada daya rintangan yang lebih pada keadaan cuaca yang buruk. Dan soya yang diubahsuai adalah lebih tinggi risiko buruk pada pengamal di masa akan datang.

BAGAIMANA Protein soya Non-GMO ini dihasilkan?
================================
Ianya dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, yakinlah dengan shaklee dalam penggunaan ramuan-ramuan yang semulajadi dan berkualiti

APAKAH KESAN pengambilan produk GMO?
=============================
Produk GMO boleh menyebabkan penyakit Kanser, Allergic, dan Toxic. Kacang soya yang dari jenis genetik ni adalah murah untuk dihasilkan (lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural) dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetik.

Retail Price: RM 150
Rini Borhan (919511)
012-6278520 whatsapp/sms.

Mar 5, 2013

WW: Bukan sekadar KALSIUM


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.  
Berminat?
Hubungi saya di izariniborhan@gmail.com atau SMS/ Whatsapp ke 012-6278520 (Rini) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.


Mar 1, 2013

GLA Complex dan kesuburan

Apa itu GLA?
GLA atau nama saintifiknya dikenali sebagai Gama Linoleik Acid (GLA). Ia merupakan bahan binaan bagi prostaglandin. Apa pula prostaglandin? Prostaglandin merupakan bahan hormon dalam badan. Ianya penting untuk fungsi kimia badan seperti mengawal tekanan darah, mengawal muscle contraction, menghalang rembesan gastrik dan banyak lagi. Ia juga adalah anti keradangan, anti pembekuan darah disamping mengurangkan tekanan darah

FAEDAH
GLA dikatakan membantu mengurangkan keradangan yang biasa dalam sindrom pra-haid(PMS), arthritis rhematoid dan ECZEMA. Selain itu GLA membantu mengurangkan sakit dan kebas yang berkaitan dengan masalah kencing manis. GLA juga dikatakan dapatmembantu mengawal kencing manis (jenis 2) dengan membaiki kadar insulin & kolesterol. GLA juga membantu dalam menyingkirkan lebihan berat badan terutama bagi yang ingin mengurangkan berat badan.

SIAPA YANG MEMERLUKAN GLA?
GLA diperlukan bagi golongan wanita yang menghidap Pre Menstrual Syndrom atau PMS. GLA sangat diperlukan olehpengidap arthritis rheumatoid dan eczema dan mereka yang menghadapi masalah kencing manis serta mereka yang bimbang dengan lebihan berat badan

GLA Complex ini diambil oleh isteri, dan saya sarankan di samping GLA complex, isteri juga mengambil set A (Vita Lea, B Complex dan Vita C), untuk persediaan sekiranya hamil. Vita Lea dan B Complex membekalkan asid folik yang cukup bayi mengelakkan kecacatan pada bayi, seperti spina bifida.

Baiklah, cara-cara pengambilan GLA untuk cepat hamil:

Isteri hendaklah mengetahui kitaran haidnya. Samada yang normal 28 hari, atau 30 hari atau 36 hari dan sebagainya.
Jadual kesuburan bagi kitaran haid yang tetap

Haid tidak tetap?
Ya, saya akui agak sukar namun boleh mengagak yang terbaik.Bahagikan hari kitaran haid kepada 2. katakan 28 hari, maka 28/2=14.Maka dianggarkan masa subur isteri itu adalah dalam hari ke-14 dari hari pertama haid, +/- 5 hari.

Maka pengambilan GLA Complex dimulakan dari hari pertama haid hingga sehari sebelum hari subur. Dalam kes hari subur ke-14, maka GLA diambil sehingga hari ke-13.Pengambilan suplemen lain diteruskan seperti biasa.Sekiranya untuk cycle berikutnya isteri tidak mengalami kedatangan haid, kemungkinan besar sudah hamil.Jika tidak, ulangi proses tersebut.



Sekali lagi, kita berusaha dan bertawakal kepada Allah. Semoga semua pasangan suami isteri yang berhajatkan anak dari zuriat sendiri bakal menimangnya insya-Allah.

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.  
Berminat?
Hubungi saya di izariniborhan@gmail.com atau SMS/ Whatsapp ke 012-6278520 (Rini) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Feb 28, 2013

Soal Jawab tentang VIVIX

Q. What is Vivix™?

A. Vivix is a patent-pending, powerful, and exclusive polyphenol blend with ingredients shown in laboratory research to positively impact four key mechanisms of cellular aging, including helping to protect and repair DNA damage, positively influencing genetic regulators of cellular longevity, promoting mitochondrial energy production, and slowing formation of AGE proteins.*

Q. Who can benefit from Vivix?

A. Any adult concerned with cellular aging and optimal well-being.* Vivix is not recommended for pregnant or lactating women, or anyone younger than 18 years old.

Q. What is resveratrol?

A. A natural compound found in some plants, fruits, seeds, grapes, and grape-derived products such as red wine. Resveratrol has polyphenolic and antioxidant activities that have been found to potentially improve health and well-being in laboratory studies from around the globe. In addition, emerging laboratory research has found that resveratrol fights cellular aging. These studies also found that resveratrol activates genetic regulators of cellular longevity pathways, which may have positive effects on DNA, cellular health, and metabolism.*

Q. How much resveratrol does Vivix provide?

A. Vivix delivers 100 mg of resveratrol per serving. The resveratrol extract has a natural resveratrol content of 98% and the amount of resveratrol in Vivix is guided by the latest scientific studies and emerging research. Vivix goes beyond resveratrol by combining it with a patent-pending blend of additional polyphenolsmade from the only grape in nature with an extra chromosome. Laboratory studies have found that this unique combination is able to positively impact the four key mechanisms of cellular aging and is 10 times more effective than resveratrol alone in slowing AGE protein formation.*

Q. What are polyphenols?

A. Polyphenols are a group of phytochemicals that are plant-derived compounds with both potential antioxidant and cellular anti-aging benefits. In fact, emerging research has reported that polyphenols may elicit multiple biological effects consistent with sustained and improved human health.*

Q. Is Vivix an antioxidant product?

A. Vivix has polyphenol ingredients that have been shown in laboratory studies to positively impact the four key mechanisms of cellular aging and therefore goes well beyond providing antioxidant support.*

Q. Is Vivix a juice beverage and how does it compare to juice products being sold today?

A. No, Vivix is an exclusive, concentrated liquid tonic dietary supplement that delivers the purest form of resveratrol and a highly potent polyphenol extract created from the only grape in nature with an extra chromosome. This unique blend of polyphenols includes ingredients that have been shown in laboratory studies to fight key mechanisms of cellular aging.* Each serving of Vivix delivers the equivalent amount of resveratrol found in 100 glasses of red wine.

Q. When should I take Vivix?

A. Take Vivix daily, preferably with a meal such as breakfast or lunch. Shake well before taking the recommended serving of one teaspoon per day.

Q. Can I take more than one teaspoon per day?
A. According to the latest research, there does not appear to be any added benefit from taking more than the recommended serving of one teaspoon per day.

Q. Can I use Vivix with my other Shaklee supplements?

A. Vivix can be taken with all Shaklee dietary supplements.Ideally,Vivix should be taken with Vitalizer™, NutriFeron®, and Cinch™ Shakes as an excellent daily complement to healthy lifestyle choices. The essential nutrients in Vitalizer, immune-system-supporting phytonutrients in Nutriferon, and muscle-mass-protecting protein in Cinch Shakes, together with the polyphenols in Vivix deliver broad spectrum anti-aging support to your wellness plan for a healthier life.*

Q. Does Vivix contain alcohol?
A. Vivix does not contain alcohol.

Q. What is the shelf life of Vivix?
A. The shelf life is nine months.

Q. Why do I need to refrigerate after opening?

A. Refrigeration after opening will help to maintain optimal freshness, color, and maximum polyphenol activity in the product. Refrigerate unopened bottles as well.

Q. Why isn’t the product shipped under refrigeration?

A. Extensive testing, including actual shipments throughout the country and simulated transportation under extreme temperature and humidity conditions, has confirmed that the highest quality product is maintained under all shipping conditions to which the product will be exposed.

Q. Why are three bottles needed for a one-month supply?

A. This is to ensure maximum freshness and potency, as well as for convenience during travel.

Q. Can I recycle the packaging?
A. The bottle and deco carton can be recycled.

Gout : Punca dan Cara Rawatan.

Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi. Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki. Istilah “gout” berasal daripada perkataan bahasa Latin, “gutta” yang bermakna ‘setitis’, disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.

Gout kini merupakan satu penyakit yang semakin banyak menyerang rakyat Malaysia. Dikalangan rakan sekerja penyakit ini sudah menular dengan rancak dan paling ramai yang menghidapinya ialah kalangan lelaki berusia lebih 40an. Namun ada antara kes gout juga menyerang lelaki berusia awal 30an. Menurut NIH (National Institutes of Health in America), gout telah menyerang kira-kira 2.1 juta penduduk di Amerika dan kerap di hadapi oleh lelaki berusia antara 40 – 50. Ia jarang berlaku pada kanak-kanak-kanak dan remaja.

Punca gout antaranya ialah:

1. Tidak cukup minum air sehari iaitu kurang dari 2L sehari
2. Gemar sangat makan kacang tanah, kacang putih dan kacang bergaram
3. Gemar makan buah-buahan jeruk
4. Gemar makan mee segera
5. Gemar dan kerap mengambil Nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa
6. Gemar dan kerap makan mi kuning dan roti canai.
7. Gemar dan kerap minum teh kedai
8. Gemar dan kerap makan cokelat dan Milo dan segala sejenisnya
9. Gemar dan kerap ambil durian, rambutan, ciku, mangga siam, mata kucing siam dan longan dengan kuantiti yang banyak.
10. Gemar dan kerap makan jambu dan tembikai termasuk tembikai susu
11. Kerap dan banyak mengambil kerang, ketam, udang dan sotong serta telur masin
12. Kerap dan banyak makan buah oren seperti oren sunkist, air limau seperti air teh O limau.
13. Kerap dan banyak mengambil kordial SUNQUICK serta kordial lainnya
14. Terlalu kerap makan makan kari
15. Tidak suka makan sayur terutama sayuran pahit.
16. Kerap makan cendawan dan produk cendawan termasuk ubat ganoderma
17. Kerap mengambil ubat pain killer
18. Gemar makan dan kerap fastfood seperti burger dsbnya
19. Penggambilan ubat supplement yang bermacam.

Pencegahan

Rawatan jangka panjang (untuk serangan-serangan yang kerap) ialah terapi antihiperurisemia. Perubahan diet boleh mengurangkan aras urat plasma jika diet itu tidak banyak mengandungi purina kerana badan akan memetabolismekannya menjadi asid urik. Diet yang disyorkan ialah makanan-makanan peneutral purina, seperti buah-buahan segar (khususnya buah ceri, dan strawberi) dan kebanyakan sayur-sayuran segar, jus saderi tercair, air suling, serta vitamin B-kompleks dan vitamin C. Alkohol serta makanan purina tinggi, seperti daging, ikan, kacang (termasuk lentil, dan kacang pea), cendawan, daun bayam, pucuk asparagus, dan kubis bunga, harus dielakkan.

Salah satu ubat semula jadi yang kuat ialah ekstrak buah beri yang terdiri daripada bilberi, beri biru, ceri.atau manggis. Bahan-bahan antosianida yang memberikan warna biru dan unggu kepada beri-beri tersebut menjadi bahan anti radang selepas memasuki badan. Ini mungkin merupakan pilihan yang lebih baik untuk pesakit-pesakit transplan yang sering menghidap gout, disebabkan pertambahan ketoksikan dan bebanan pada ginjal yang diakibatkan oleh ubat penindas keimunan.

 Cadangan saya VIVIX Shaklee

Kandungan hebat Vivix:

Anggur muscadine, berupaya menyembuhkan dirinya sendiri daripada penyakit, kulat dan bakteria. Kandungan polifenol yang tinggi dalam anggur ini beri manfaat kepada kesihatan jantung, mengawal paras gula dalam darah, proses penuaan dan lain-lain.

Elderberi Eropah diguna beratus tahun lamanya bagi merawat pelbagai penyakit termasuk artritis, asma, sembelit dan selesema. Ia mampu melindungi sel daripada rosak, kurangkan kesan akibat kolestrol tinggi dan menyihatkan arteri darah. Elderberi meningkatkan daya penglihatan malam.

Polygonum Cuspidatum ataupun Japanese Knotweed mempunyai khasiat anti penuaan kerana kandungan resveratrol yang tinggi. Ia hebat menurunkan kadar kolestrol dan tekanan darah.

Lobak Ungu merupakan sumber vitamin A yang tinggi. Kandungan fitokimia dalam lobak ungu yang baik sebagai anti-bakteria, anti-radang penyakit, anti-mikrob dan anti-karsinogen. Terbaik bagi mencegah penyakit jantung.

Feb 27, 2013

Set Kesuburan Shaklee

Semua orang yang telah memasuki alam rumahtangga pasti mengimpikan cahaya mata. Tetapi tak semua dari kita bernasib baik untuk memperolehinya dalam masa terdekat. ada yang mungkin telah berumahtangga bertahun-tahun tetapi masih belum dikurniakan zuriat.Shaklee menyediakan rangkaian produk untuk kesuburan dan kesihatan lelaki dan wanita.
 
Mari kita lihat bagaimana vitamin-vitamin yang dapat membantu meningkatkan tahap kesuburan kita. Anda boleh memilih secara "loose" mengikut keperluan dan bajet anda. 

Zinc Complex
Supplement yang sangat penting untuk kesuburan terutamanya buat lelaki. Ia membantu menjaga fungsi organ seksual dan penghasilan hormon testosterone. Kekurangan zinc pada lelaki akan menjejaskan bilangan, pergerakan dan kesihatan sperma.

Zinc juga membantu meningkatkan kesuburan bagi wanita. Ia membantu hormon oestrogen dan progesterone berfungsi dengan baik dan membantuk menghasilkan telur yang matang dan berkualiti untuk proses persenyawaan.

Vita-E Complex
Antara keunikan Vitamin E keluaran Shaklee adalah ianya dilengkapi dengan Selenium, salah satu unsur penting untuk meningkatkan kuantiti sperma pada lelaki dan mengurangkan risiko kecacatan pada bayi. Vitamin E sering digunakan oleh pakar kesuburan dalam kaedah rawatan IVF. Ia merupakan sejenis antioxidant yang mampu meningkatkan kesuburan.


Vita-C
Bagi lelaki, vitamin C membantu mencegah penggumpalan sperma dan menjadikannya lebih bergerak aktif (sesuai untuk perokok). Bagi wanita, ia membantu mengawal keseimbangan hormon, menguatkan sistem imunisasi dan meningkatkan kesuburan. Keunikan Vita-C Shaklee adalah pada sistem "sustained release" di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan dan akan bertahan lebih lama dalam badan.

B-Complex
Terdapat dua jenis vitamin B yang bermanfaat untuk menambah kesuburan, satu untuk lelaki dan satu untuk wanita. Vitamin B12 dapat menambah dan meningkatkan kualiti sperma dan vitamin B6 dapat meningkatkan kesuburan wanita. Jenis vitamin B yang lain juga penting untuk proses penyatuan sperma dan sel telur (conception).

Vita-Lea
Mengandungi 28 jenis multivitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh kita. Masalah kesuburan boleh berpunca dari kekurangan nutrient dalam badan. Cara terbaik untuk memastikan tubuh kita dilengkapi dengan nutrient yang diperlukan ialah melalui pengambilan multivitamin dan mineral setiap hari, kerana ia dapat menampung mana-mana kekurangan vitamin dalam badan.

GLA Complex
Supplement wajib untuk wanita yang sedang mencuba untuk hamil. Ia mampu mengawal dan mengatur ketidakstabilan hormon wanita sebagai langkah utama untuk menggalakkan kesuburan. Ia juga mampu mengecutkan cyst dalam rahim wanita yang boleh menghalang proses kehamilan. GLA complex membantu tubuh menghasilkan 'cecair kesuburan'. 'Cecair kesuburan' ini memberi 'ruang' untuk sperma terus hidup hingga 5 hari.

OsteMatrix
Amat penting buat wanita sebagai persediaan persenyawaan sperma dan telur. Sebaik sahaja anda mengandung, anda memerlukan simpanan kalsium yang mencukupi dalam tubuh untuk dimanfaatkan oleh bayi anda. Ia juga membantu mengalkalikan tubuh untuk menyediakan persekitaran yang sesuai untuk persenyawaan sperma dan telur.

Omega Guard


Mengandungi asid lemak Omega 3. Antara punca ketidaksuburan di kalangan lelaki adalah disebakan struktur sel sperma yang tidak terbentuk dengan sempurna. Omega 3 dapat membantu pembentukan acrosome yang lebih kuat dan sempurna. Acrosome merupakan struktur melengkung pada hujung kepala sperma yang memainkan peranan penting dalam proses persenyawaan telur wanita.

Bagi wanita pula, Omega 3 membantu mengurangkan gumpalan pada dinding uterus dan membolehkan telur yang telah disenyewakan dapat melekat dengan sempurna. Kekurangan Omega 3 - Omega 6 juga turut dikaitkan dengan polycystic ovarian syndrome (PCOS), salah satu punca      ketidaksuburan pada wanita.


Apa perbezaan supplement Shaklee dengan supplements yang dijual di farmasi? 

Perbezaan utama adalah supplement keluaran Shaklee adalah semulajadi, bukan vitamin sintetik yang banyak di jual di kaunter farmasi. Shaklee adalah supplement yang berstatus Halal yang paling ekonomi harganya.



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Berminat?
Hubungi saya di izariniborhan@gmail.com atau SMS/ Whatsapp ke 012-6278520 (Rini) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...