Dec 18, 2011

Perihal nama : Nama anak Jin???


owh..ni perihal nama lagi..semalam b4 tdo telek2 fb..ternampak entry kwn ni..pasal nama yang baik maknanya tapi merupakan nama anak JIN..huhu..dengar JIN je sume bukak mata besar2..aishh kan kt patut takut pada ALLAH..jin tu makhluk ALLAH gak cam kt semua..

Kt ade cerita pasal beri nama ni dalam entry ni yang mana kt kena bagi nama yang baik2. Pernah gak terbaca (tak igt la bace kat mane) bukan dalam islam je yang perlu beri anak nama yang baik2 dan tak semestinya dalam bahasa arab / bahasa al-quran ianya membawa maksud yang baik.Tapi kalau dalam bahasa lain nama yang diberi membawa maksud yang baik pun boleh. Tapi as muslim kt still kena rujuk bahasa arab if perkataan tu ada membawa maksud yang lain..faham ke??

ok lah berbalik pada entry kawan kt tu..die share dari Persatuan Ibu-Ibu Comel Mengandung yang berbunyi:
Dalam rancangan Tanyalah Ustaz TV9, Ustaz Sharhan Shafie pengamal perubatan Islam menyatakan nama² berikut merupakan antara nama² anak Jin.. walaupun maknanya bagus.. kerana nama² ini boleh mendatangkan penyakit misteri..

1. Balqis
2. Qistina/Kistina
3. Najwa
4. Zakuan/Zaquan
5. Batrisya
6. Erisya

Jadi janganlah sesekali mengambil nama² diatas untuk nama anak² kita.

PERINGATAN dari Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka² yang bernama yang sedemikian TIDAK perlu untuk MENUKARKAN nama tetapi perlu menukar PANGGGILAN kepada yang lain.. sbgi contoh klu SITI NAJWA.. dari dipanggil Najwa ditukarkan kepada SITI.. ^^
Owh..nama yang tersenarai tu antara nama common menjadi pilihan ibu-ibu kan..Takpe lah..macam kt cakap tadi JIN juga mkhluk ciptaan ALLAH. Jika nama anak ke anak menakan ke ada nama cam diatas tu jangan la takut sbb ALLAH yang maha berkuasa. Insyaallah tak ada ape yang berlaku since maksud nama-nam tu pun baik (kalau tak takkan kt pilih sebagai nama anak kan)

p/s: ada da nama tuk lil one tapi...cam nak tukar lagi je..hehe..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...