Feb 19, 2013

Shaklee ketika Hamil

Alhamdulillah nak masuk 2nd trimester da..ye..second baby  2013 ni..rezeki datang cepat..pengalaman mmg beza sgt mase preggy RIzq..dulu selera mkanan takde prob lagsung..tapi kena kawal sbb GDM (diabetic)..sy tak amik supplement lain dari yg KK bagi..ank sulongkan sume pun takut ikut je ape org bagi. Selain diabetic, HB kt mmg rendah cukup2 mkn je..lepas bersalin anemia la plak..nasib tak tumpah darah..igtkan pas bersalin makin putih rupenye pucat da darah tak ckp. sengal...hehe..

Second preggy ni da kenal vitamin shaklee..sy mmg amik shaklee since Rizq sebulan sume sebab anemia and sgt lemah tuk menyusukan Rizq..Maklumlah 1st xperience time tu time management mmg hancus..x ckp tdo memanjang. Preggy kali ni  sgt tak selera makan..loya tapi tak muntah adoi yg tu lagi payah..mkn ikut dan je paling suke maggi and snek lazat sgguh rasenye..so vitamin shaklee mmg sgt membantu..mase 1st checkup HB sgt cantik BP pun cantik..nurse yg check senyum je..(kalo x mesti kena bebel) tapi GDM ttp ade yang tu tak lei watpe kot family history..so dari skang kena la jaga pemakanan.

Sepanjang preggy.. vitamin shaklee yg saya amik adalah b complex, vitamin c, vitalea, ostematrix , omega dan esp.. keperluan vitamin2 nie pada wanita hamil adalah seperti dibawah. 

B-Complex : Lengkap dengan asid folic yg penting pembinaan tulang dan bg mengatasi kecacatan janin. mereka yg merancang utk hamil digalakkan juga utk mengambil b complex ini.. 

Vitamin c : membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.
Vitalea : kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak.vitalea adalah multivitamin dan si ibu tidak perlu lagi mengambil obimin

Ostematrix : kalsium sgt penting bg pembentukan tulang bayi, pembinaan sel dan pertumbuhan gigi. Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
Omega Guard: sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak. DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan otak dan mata baby. Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan (baru tau nape kengkwn dulu mkn Neurogain)

ESP :
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit. ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus. (suke amik ni kalo rase lapar & tak tau nk mkn ape)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...