Oct 4, 2014

Kompleks tapi bagus.

Bukan komplek membeli belah ye. yang tu tak berapa bagus terutama time dapat gaji.satu dari kalau pergi tiap floor habis gaji sebulan. hehe..ok kita nak cerita pasal VITAMIN B KOMPLEKS terdini dari B1, B2, B3, B5,B6,B7,B9,B12. Setiap satu penting dan mempunyai pernan yang tersendiri. Vitamin BKompleks amat penting untuk membantu penghasilan sel darah merah dan ianay amat berkait rapat dengan fungsi saraf. Jom kita lihat faedah setiap satu jenis vitamin B:

B1 (Thiamine)

B1 membantu badan membuat sel-sel baru yang sihat. Ia sering dipanggil vitamin anti-stress kerana keupayaannya untuk melindungi sistem imun. Vitamin B1 berperanan penting dalam metabolisme karbohidrat untuk membantu memecahkan karbohidrat yang mudah.

Dapatkan dari: Seluruh bijirin, kacang, kacang, bayam, dan gandum.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Vitamin B2 berfungsi sebagai antioksidan untuk membantu melawan radikal bebas (zarah dalam badan yang merosakkan sel) dan boleh mencegah penuaan awal dan perkembangan penyakit jantung. Riboflavin juga penting untuk pengeluaran sel darah merah, yang diperlukan untuk membawa oksigen ke seluruh badan.  

Beberapa kajian menunjukkan B2 boleh membantu mencegah migrain, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk kepastian. Cahaya ultraungu mengurangkan kandungan riboflavin dalam sumber makanan, sebagai contoh jika kita membeli susu pilihlah botol yang legap (tidak lutsinar) untuk mengekalkan kandungan Vitamin B2.

Dapatkan dari: Badam, susu, yogurt, telur, bayam dan kacang soya.

B3 (Niacin)


Salah satu kegunaan utama niasin adalah untuk meningkatkan HDL kolesterol (kolesterol baik). Kekurangan vitamin B3 adalah sangat jarang berlaku di negara-negara maju, walaupun alkohol telah ditunjukkan untuk menurunkan paras B3 dalam sesetengah individu. Niacin, juga baik untuk merawat jerawat.

Dapatkan dari: Ragi, daging merah, susu, telur, kacang dan sayur-sayuran hijau

B5 (Pantothenic Acid)

Sedikit vitamin B5 terdapat dalam hampir setiap kumpulan makanan. Pantothenic berasal dari kata pantothen Yunani, yang bermaksud "dari mana-mana." Selain menukarkan lemak dan karbohidrat menjadi tenaga, ia adalah bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon yang berkaitan dengan tekanan termasuk testosteron. Kajian menunjukkan B5 juga menggalakkan kulit yang sihat dengan keupayaan untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan seperti kulit kemerahan dan bintik kulit.

Dapatkan dari: Avokado, yogurt, telur, daging dan kekacang

B6 (Pyridoxine)

Bersama-sama dengan rakan-rakan vitamin B 12 dan 9, B6 membantu mengawal tahap asid amino homocysteine ​​ (yang dikaitkan dengan penyakit jantung). Pyridoxine berperanan utama dalam mood, tekanan dan corak tidur kerana ia membantu tubuh menghasilkan hormon serotonin, melatonin dan norepinephrine, . Beberapa kajian menunjukkan vitamin B6 boleh mengurangkan keradangan untuk p[enghidap artritis rheumatioid.

Dapatkan dari: Ayam, ayam belanda, tuna, salmon, kacang, biji bunga matahari, keju, beras perang dan lobak merah

B7 (Biotin)
 
Vitamin ini juga di kenali sebagai  "vitamin kecantikan" kerana kaitannya dengan rambut , kulit dan kuku yang sihat. Ianya membantu pesakit diabetes mengawal paras glukosa yang tinggi. Vitamin B7 adalah penting diamabil terutamanya semasa mengandung kerana  penting bagi pertumbuhan normal bayi.

Dapatkan dari: Barli, hati, yis, daging babi, ayam, ikan, kentang, kuning telur dan kacang

B9 (Folat)
Anda mungkin pernah mendengar nama lain bagi B9 iaitu Asid folik. Kajian menunjukkan asid folik boleh membantu mengawal simptom kemurungan dan mencegah hilangan daya ingatan. Vitamin ini juga sangat penting bagi wanita yang hamil kerana ia menyokong pertumbuhan bayi dan mencegah kecacatan kelahiran neurologi.

Dapatkan dari: sayur-sayuran berdaun gelap, asparagus,salmon, sayur-sayuran akar, susu, gandum dan kacang

B12 (Cobalamin)

Vitamin B adalah sejumlah pasukan. Cobalamin bekerja dengan vitamin B9 untuk menghasilkan sel darah merah dan membantu Zat Besi menjalankan tugasnya: menghasilkan oksigen yang dibawa oleh protein.  Vitamin B12 boleh didapati dari sumber daging, bagi mereka yang tidak makan daging, mereka mungkin perlu untuk menambah diet dengan B12.

Dapatkan dari: Ikan, kerang, susu, telur, daging lembu dan daging babi

==========================================================================
Jom kita lihat kandung dala sebi B Complex with Folic Acid Shaklee:

Vitamin B1: 10.12mg
Vitamin B2 : 11.47mg
Vitamin B3 : 135mg
Vitamin B6 : 13.5mg
Vitamin B9 : 200mcg
Vitamin B7 : 150mcg
Vitamin B5 : 67.5mg.

Cara pengambilan : Sebiji sehari selepas makan. Saya cadangkan ambil selepas sarapan pagi. 


 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...