Feb 27, 2015

Fenomena Ekuinoks punca suhu meningkat.

Hangat betul cerita pasal Malaysia akan berhadapan dengan suhu tinggi kerana fenomena ekuinoks ni. Sehangat cuaca sekarang gitu. Then mulalah rakyat Malaysia panik..suka tau panik-panik..
Betul ke fenomena ni yang punca suhu meningkat. Sebenarnya fenomena ini biasa macam kejadian 4 musim bagi negara yang bercuaca 4 musimlah. Cumanya peningkatan suhu ni terjadi sebab lapisan ozon makin tipis. Sekarang Malaysia suhu normal 30-33 darjah celcius...dan hujung Febuari dah 36 darjah Celsius, dijangka suhu meningkat 1-2 darjah celsius bila fenomena ekuinoks.

Fenomena ekuinoks ni bila kedudukan matahari berada tepat diatas garisan khatulistiwa ketika ia bergerak dari Hemisfera Selatan ke Hemisfera Utara Bumi. Ianya berlaku 2 kali setahun iaitu pada bulan Mac dan September.Sumber Jabatan Meterologi Malaysia menjangkakan matahari berda tegak di atas Malaysia di penghujung Mac. Suhu akan menjadi lebih tinggi sehingga 38 darja celsius untuk negeri-negeri tertentu .

Kesannya kita akan rasa siang yang panjang. Kalau perasan sekarang ni kalau jam 7.15 petang masih cerah cam kol 6.30 pada bulan-bulan lain. Betul-betul gelap bila kol 7.30-7.45...8.00 malam camtu baru nampak cahaya bulan. (nanti akak update gambar sekitar rumah..akak sampai rumah kol 7 Ra.ifa masih main kat luar)

LANGKAH BERJAGA-JAGA.

Bila suhu meningkat Kementerian Kesihatan Malaysia pun keluarkan la artikel kesedaran untuk hadapi peningkatan suhu. Suhu yang tinggi ni boleh menyebabkan badan terhidrasi, jadi boleh kena serangan 'strok haba'

fenomena ekuinoks

fenomena ekuinoks

fenomena ekuinoks
Edaran oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
PERFORMANCE DRINK

Salah satu langkah untuk menghadapi cuaca panas yang di cadangkan adalah mengambil MINUMAN ISOTONIK untuk mengelakan kehilangan garam dalam badan setelah berpeluh. Ini penting untuk yang terpaksa buat kerja diluar. Contoh macam en.suami akak yang kena turun site. (Ala..jangan lah kata en.suami akak tu pekerja site lak..huhu..die gi tengok kerja je..tak baik tau!). Kalau ikutkan memang kegemaran en.suami la 100Plus..Revive tu tapi sebab berkabonat dan kandungan gula tinggi bahaya gak lah kalau ambil selalu.

Alternatifnya akak cadangkan dia ambil PERFORMANCE DRINK Shaklee.


  • Bebas gas atau tidak berkarbonat.
  • Kurang  kandungan gula (less sugar).
  • Performance Drink mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepat kadar penyerapan  cecair (elektrolit) dalam tubuh sekaligus anda akan mengatasi masalah dahaga. 
  • Bersifat isotonik iaitu minumam ini mempunyai jumlah kepekatan karbohidrat yang sama dengan darah kita. Kesannya ia akan mudah diserap dan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah dan impaknya- tubuh anda LEBIH CERGAS dan KURANG PENAT! 

  • FAKTA MENARIK TENTANG PERFORMANCE DRINK

    • Performance Drink pertama  kali diformulasikan pada tahun 80an oleh saintis Shaklee dan Universiti Yale bagi membantu projek penerbangan DAEDALUS (human powered flight programme).
      deadalus project 1988
      Deadalus
    • Ekslusif OptiCarb yang dopatenkan ini meningkatkan tenaga otot sebanyak  6 kali ganda, memberi tenaga danmemelihara peredaran bendalir dalam tubuh.
    • Mengandungi lebih 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat.


    cuaca panas





    No comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...