Jan 11, 2015

MLM langkah membina perniagaan?

MLM bukan maharaja lawak mega yer..kalau yang tu saya tahu kenapa orang pilih..sebab ada kumpulan ZERO kan..haha.. ok lupakan MLM yang tu. Harini nak cerita pasal MLM MutiLevel Marketing.. atau sekarang dikenali Network Marketing Company. Ada yang kalau dengar MLM terus reject sebab dah di momokkan dengan cerita MLM mengkayakan orang atas atau mungkin ada yang kena beli RANKING.

Memang tak dinafikan benda-benda yang saya sebutkan tadi terjadi. Ini lah yang merosakkan marketing plan MLM tu sendiri. Tapi ramai juga yang menjadi jutawan dengan MLM kerana MLM memberi keuntungan berikut:

1. Modal kecil : modal mungkin hanya dengan yuran keahlian sahaja. maksud modal disini adalah modal permulaan untuk kita memulakan perniagaan. TIADA KOS sewa kedai dan operasi yang lain.

2. Tidak bergantung untung RUNCIT : keuntungan diperoleh bukan sahaja dari untung runcit barang tetapi juga ada BONUS dari perkembangan jaringan atau empayar perniagaan kita.

Sebab itu  MLM biasanya diusahakan oleh mereka yang berpendapatan sederhana dan ramai juga dikalang suri rumah. Mudahnya biz MLM ni segala telah TERSEDIA. Produk dah tersedia. Marketing Plan pun dah tersedia kita just jalankan sahaja.

Yang membezakan setiap Syarikat MLM ini juga 2 faktor ini PRODUK dan PLAN PEMASARAN

 PRODUK ada syarikat MLM yang menawarkan produk yang tidak berpada kualti nya untuk dijual dengan bonus yang bakal diberikan. Ada juga berpendapat produk hanya topeng untuk biz MLM ini. Jadi kita perlu melihat keberkesanan produk yang ditawarkan agar matlamat kita meniaga itu lebih jelas keran kita nak menjual produk bukan nak memprosikan plan pemasaran itu.

Plan Pemasaran apa yang perlu kita perhatikan adalah bagaimana BONUS networking kita itu diberi. Adakah kita diberi BONUS dari hasil jualan ahli tajaan kita atau dari kejayaan kita mengembangkan networking atau senang nak cakap Head Hunting. Dapat cari tajaan kita dapat bonus. Barang yang dijual bukan subject utama perniagaan.




Bagi isu agama tentang perniagaan MLM ni boleh rujuk "Isu Shariah Dalam Perniagaan MLM" oleh  Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

Perniagaan SHAKLEE.
  1. Pengedar tidak perlu melaburkan modal yang besar untuk memulakan perniagaan.Hanya bayaran yuran keahlian RM 65 dah layak unyuk menjual.
  2. Produk yang unik dan permintaan yang berulang. Produk juga dihasilkan dari kumpulan penyelidik sendiri bukan repack.
  3. Keuntungan dan komisen bukan berdasarkan kepada ahli yang ditaja, tetapi berdasarkan nilaian produk yang berjaya dijual. Bukannya permainan wang (money game) atau head hunting.
  4. Tidak menggunakan sistem piramid atau binary.
  5. Mempersembahkan sistem komisen dan bonus yang telus dan mudah difahami oleh semua ahli
  6. Testimoni produk dari pengguna sendiri bukan dari RETIS2 yang ditaja ( menunjukkan produk berkualiti sesuai denga harga jualan)

  "I would find a good network marketing company and get to work". "That's why Im sitting up here and you are all sitting out there!" Donal Trump

2 comments:

wahida said...

ada MLM yang betul, ada MLM yang banyak menipu..kena hati2...pucuk pangkal kat hati sendiri...

Rinie Borhan said...

@wahida haah betul tu..Alhamdulillah Shaklee banyak bantu kita..Mentor pun kena pilih yang hebat gak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...