Apr 17, 2015

MORNING SICKNESS BAHAYA PADA KANDUNGAN

Morning sickness atau rasa mual.dan muntahbyang biasa dialami waktu trimester pertama. Alhamdulillah akak tak ada morning sickness masa preggy Rizq dan Ra.ifa.
Mual dan muntah yang teruk berbahaya jika terus menerus dialami oleh ibu hamil. Ianya akan meneyebabkan ibu hamil : 
★ Dehidrasi: gangguan keseimbangan pada cairan elektrolit yang menyebabkan dehidrasi. Ini yang ada setengah dari ibu hamil duduk wad atau masuk air sebab air dalam badan kurang.
★ Ibu tidak mendapat nutrisi yang diperlukan sehingga pertumbuhan janin jadi terganggu, berat badan ibu menurun, pada keadaan yang sangat teruk boleh menyebabkan gangguan pada hati.

5 TANDA MORNING SICKNESS TERUK.
Jika beberapa tanda berikut ini anda alami, bererti morning sickness teruk dan berlebih saat hamil sedang terjadi dan mesti segera diatasi.
1. Tiada selera makan
Perkara biasa jika ibu hamil mempunyai rasa tak.mahumakan beberapa jenis makanan tertentu pada saat kehamilan trimester pertamanya. Macam akak masa preggy Ra.ifa tak suka makan sup-sup belum masuk mulut pun rasa tak nak dah.Tapi sekiranya morning sickness teruk, anda akan rasa tidak selera pada seluruh jenis makanan.
2. Merasa mual terhadap air
Ibu hamil yang sedang menderita morning sickness yang teruk akan mengalami mual meskipun dia hanya meminum air putih saja. Lebih parah sekiranya anda tidak dapat menelan langsung air tu dah rasa mual.
3. Dehidrasi
Bila kerap mual dan muntah, ibu hamil trauma untuk minum dan juga makan, sehingga sanggup rasa lapar dan badan merasa lemah. Selain itu, muntah muntah kerap pada sepanjang hari akan membuat tubuh kehilangan air. Ini menyebabkan pada dehidrasi yang tentunya sangat berbahaya dan perlu ke hospital segera.
4. Mengalami fikiran yang negatif pada makanan
Ibu hamil yang juga mengalami hyperemesis gravidarum akan mempunyai fikiran negatif terhadap makanan seperti yang biasa terjadi pada orang yang mengidap bulimia.
5. Tidak mengidam
Pada umumnya, seorang ibu hamil akan mengidam pada jenis makanan tertentu. Tapi, ibu hamil yang sedang menderita morning sickness teruk tidak akan mengidam makanan tertentu kerana trauma muntah dengan kerap.
Macam akak cakap tadi akak takde morning sickness teruk cuma tak suka beberapa jenis makanan masa mengandung. Jadi menu tetaplah masa pregnant tu paling akak suka KARI tapi mapleynye je..pekena nasi kandar hari-hari pun tak apa.

Selain tu akak amal PEPPERMINT GINGER PLUS SHAKLEE campur dalam air suam. Minum macam air teh gitu..segar sepanjang hari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...