Sep 23, 2014

Segarnya! : Resipi Detox Drink

Lemon + Timun + Pudina
Tembikai + Timun + Pudina

Tembikai/ Timun:
Tembikai membantu tubuh mengepam keluar toksin kerana ia mengandungi citrulline sebatian organik,yang merupakan asid amino yang  membantu  hati dan buah pinggang menapis dan menyingkirkan ammonia.Ammonia datang dalam bentuk luaran, dan terhasil dari protein yang tubuh kita bakar untuk tenaga dan ia nya juga merosakkan sel-sel kita . 
Timun juga mengandungi citrulline , tetapi tidak sebanyak tembikai Tembikai juga boleh merangsang fungsi hati secara keseluruhan.

Lemon/ Limau:
Lemon atau jus limau membantu merangsang dan mengawal saluran pencernaan (membantu simptom sembelit, pedih ulu hati dan gas), merangsang pengeluaran hempedu, dan menipis hempedu, yang membolehkan ia dibuang dengan lebih mudah. Hempedu dihasilkan oleh hati dan berakhir di usus kecil untuk memecahkan lipid (lemak) yang telah digunakan.

Pudina: 
Daun pudina untuk memberikan rasa segar. Selain itu, ia boleh membantu anda mencerna dengan lebih berkesan, meningkatkan aliran hempedu dari hati, untuk pundi hempedu, ke usus kecil, di mana ia memecah lemak . Mint juga membantu otot perut lebih relax.
Cara-cara penyediaan:
Campurkan semua bahan dengan 1:1 . 1 liter air dengan 1 bahagian setiap bahan. Pastu simpan semalaman dalam peti sejuk. Esok pepagi boleh minum Segar gitu.

ps: kalau suka boleh tambah strawberry atau adik beradik berry  yang lain sebab tingi antioksida dan halia yang kita semua tahu boleh buang angin.hehe.. 

SELAMAT MENCUBA! Bila dah menyahtoksin ni baru lah segala  nutrisi vitamin yang kita ambil sehrian dapat diserap secara optimum.
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...