Sep 18, 2014

Penjagaan Luka Bersalin .

Bila tahu kita mengandung seronok kan. Kena pula yang gap anak jejauh..lama tak bau baby. Teruja kan.. aha! tapi ada juga kalangan kawan kita yang rasa serik bila memikirkan saat kelahiran. Antara sebab pengalaman kelahiran yang lepas atau kalau yang baru anak pertama dok banyak sangat baca pengalaman orang bersalin. Kalau yang lagi berani dok tengok video bersalin kat youtube.

Pengalaman bersalin kita lahirkan Rizq dan Raifa memang berbeza. Dah sorang keluar ikut pintu sorang keluar ikut tingkap. Dah terang-terang lain lah pengalamannya. Ok nak cerita tentang luka bersalin ni. Kita tahu bersalin normal dan Czer je kan.. Sebenarnya bila kita bersalin normal luka yang dialami tidak sama. Ada darjah ukuran setiap luka samada ianya koyak semulajadi atau episiotomy ( kena gunting). Sebab tu kita tak boleh nak cakap ala ko bersalin normal sekejap je tu sakitnya. Lainlah kalau bersalin melalui pembedahan.

Luka perineal ada 4 darjah. ok yang ni kita copy je dari Wikipedia. Nak translate macam complicated lak. Wikipedia kata:

 ========================================================================
Perineal tear classification is a system used to quantify the severity of trauma to the perineum during vaginal childbirth. Delivery may lead to overstretching of the vagina, causing tears in the perineal tissue between the vagina and rectum.

Lacerations are classified into four categories:
  • First-degree tear: laceration is limited to the fourchette and superficial perineal skin or vaginal mucosa
  • Second-degree tear: laceration extends beyond fourchette, perineal skin and vaginal mucosa to perineal muscles and fascia, but not the anal sphincter
  • Third-degree tear: fourchette, perineal skin, vaginal mucosa, muscles, and anal sphincter are torn; third-degree tears may be further subdivided into three subcategories:[3]
    • 3a: partial tear of the external anal sphincter involving less than 50% thickness
    • 3b: greater than 50% tear of the external anal sphincter
    • 3c: internal sphincter is torn
  • Fourth-degree tear: fourchette, perineal skin, vaginal mucosa, muscles, anal sphincter, and rectal mucosa are torn.   
=========================================================================

Ok masa kita bersalin kita kena 3rd degree tear. Puncanya doktor buat episiotomy time tengah teran. Dah kau anak memang meluncur laju. Sudahnya kena repai kat OT. 2 jam gak lah baru selesai. Keluar tu Rizq pun dah selamat disusukan dengan susu formula. Jadi penjagaan luka samada kelahiran normal atau pembedahan sama sahaj cuma jika luka perinial darjah pertama lebih mudah di jaga kerana hanya lapisan tisu yang koyak bukan otot.

Semasa pantang saya mengambil set berpantang Shaklee yang terdiri daripada ESP, B Complex, Vitalea, Vitamin C dan Zinc Complex. Bagaimana kesemua vitamin ini mebantu pemulihan luka saya dengan baik dan cepat. Pengamalan SET PANTANG ini bukan sahaja memulihkan luka bersalin tetapi juga membantu pemulihan dalaman dan pengecutan rahim. Tak perlu jamu-jamu dah.


ESP: membekalkan protein yang mana merupakan makan untuk sel. Otot-otot kita terdiri dari sel. Jadi luka pada otot perinial dapat dipulihkan kerana sel sihat dihasilkan setiap hari.

B Complex : membekalkan vitamin Bmemulihkan kesihatan saraf dan memberi tenaga serta menjaga "mood" selepas melahirkan.

Vitalea: Multivitamin yang diperkaya dengan zat besi juga  untuk menghasilkan sel darah merah. Kita banyak kehilangan darah semasa proses kelahiran.


Vitamin C : Tingkatkan imun supaya luka tidak dijangkiti. Ianya membantu penghasilan kolagen  jadi parut pun tak lah teruk

Zinc Complex: Kandungan zinc ini membantu proses penyembuhan luka lebih cepat. Semasa berpantang Raifa kita ambil Zinc memang cepat luka pembedahan baik. dalam seminggu luka dah kering dan luka rata je tak ada timbul-timbul ( keloid).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...