Sep 28, 2014

Pentingnya Vitamin B6

Vitamin B6 juga dikenali sebagai pyridoxine.Vitamin B adalah vitamin larut air.Kekurangan Vitamin B6 pada orang dewasa boleh menyebabkan masalah kesihatan yang menjejaskan saraf, kulit, membran mukus, dan sistem peredaran darah. Pada kanak-kanak, kekurangan Vitamin B6 akakn memnjejaskan sistem saraf utama. Kekurangan boleh berlaku pada orang yang menghadapi  komplikasi kegagalan buah pinggang, ketagihan arak, tiroid terlalu aktif, masalah untuk menyerap nutrien, dan kegagalan jantung. Mereka yang menngambil ubata-ubatan tertentu juga boleh mengalami kekurangan Vitamin B6 yang kronik.

Sumber utama vitamin B6 termasuk bijirin, kekacang, sayur-sayuran (lobak merah, bayam, kacang, dan kentang), susu, keju, telur, ikan, hati, daging, dan tepung. Bagaimanapun vitamin ini senang hilang ketika proses memasak. Memasak terlalu lama akan mengurangkan zat Vitamin B6. Cara memasak dengan mengukus menghilangkan 10-20% , ini lebih baik dari memasak merebus atau reneh. 

 Fungsi Vitamin B6


Penghasilan sel darah merah 

Hemoglobin adalah  protein kompleks yang terdapat dalam sel-sel darah merah, dan salah satu peranan utamanya adalah untuk membantu membawa oksigen ke seluruh tubuh. Heme satu bahagian utama molekul hemoglobin dan pengeluaran awal heme dalam badan memerlukan kehadiran vitamin B6. (Walaupun pengeluaran heme boleh berlaku di pelbagai tempat di seluruh badan, tempat-tempat yang utama melibatkan hati dan tulang sum-sum.)

Metabolisma Karbohidrat

Vitamin B6 yang terlibat di beberapa langkah-langkah dalam metabolisme karbohidrat. Khususnya, enzim yang menarik karbohidrat daripada simpanan di dalam sel (dalam bentuk molekul yang dikenali sebagai Glikogen) .Pecahan karbohidrat adalah satu proses yang berterusan yang berlaku dalam badan kita sepanjang hari untuk membantu mengekalkan tahap tenaga fizikal.

Fungsi otak dan kesihatan sistem saraf. Vitamin B6 adalah salah satu daripada beberapa vitamin B yang diperlukan untuk proses penghantaran masej dalam sistem saraf dan otak ianya dipanggil neurotransmitter. Tiga neurotransmitter-utama iaitu GABA, dopamin dan serotonin semua memerlukan vitamin B6 untuk sintesis.  

Vitamin B6 yang mencukupi dapat menghasilkan Serotonin
aitu salah satu neurotransmitter, serotonin membantu untuk menyampaikan mesej dari satu bahagian otak yang lain. Oleh kerana pengedaran sel yang luas, ia dipercayai mempengaruhi pelbagai fungsi tubuh psikologi dan lain-lain. Kira-kira 40 juta sel-sel otak, yang dipengaruhi sama ada secara langsung atau tidak langsung oleh serotonin. Ini termasuk sel-sel otak yang berkaitan dengan perasaan, keinginan seksual dan fungsi, selera makan, tidur, daya ingatan dan pembelajaran, peraturan suhu, dan beberapa tingkah laku sosial.

Dari segi fungsi badan kita, serotonin juga boleh menjejaskan fungsi sistem  kardiovaskular, otot, dan pelbagai elemen dalam sistem endokrin. Para penyelidik juga mendapati bukti bahawa serotonin boleh memainkan peranan dalam mengawal selia pengeluaran susu dalam payudara, dan bahawa kecacatan dalam rangkaian serotonin yang boleh menjadi salah satu penyebab SIDS (Sindrom Kematian Bayi mengejut

Lain-lain Peranan Sokongan Kesihatan

Tahaphomosistein asid amino yang tinggi dalam darah boleh menjadi faktor risiko untuk penyakit jantung. Mengambil makanan tambahan vitamin B6 dengan vitamin B lain (asid folik dan vitamin B12) telah terbukti berkesan untuk merendahkan tahap homocysteine​​.

Vitamin B6 telah dikaji untuk rawatan pelbagai keadaan, termasuk anemia (rendah sel darah merah), kekurangan vitamin B6, sawan tertentu dalam bayi yang baru lahir, dan kesan sampingan cycloserine dadah


Vitamin Shaklee yang mengandungi Vitamin B6 adalah B-Complex with Folic Acid dan Shaklee Collagen Powder.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...